485 102 698485 102 698

 

Centrum informací

Recyklace papíru patří mezi základní činnosti „oběhového hospodářství“ snad již od samotného vzniku tohoto materiálu. Hovoří se o tom, že papír lze recyklovat pouze sedmkrát, ale žádný důkaz o tom není. Dále je často uváděno v různých odborných článcích, že plata od vajíček nebo roličky od toaletního papíru již recyklovat nelze. Určitě by se toho dalo o recyklaci papíru napsat mnoho, ale já se zaměřím na dlouholetý problém, který vyplývá z legislativy a každoročně komplikuje práci těm, kteří papír produkují, sbírají či vykupují, anebo jej zpracovávají.

150101 nebo 200101?

Ano, tím problémem je zařazování odpadního papíru pod správné katalogové číslo. V Katalogu odpadů (vyhláška č. 93/2016 Sb.) pro papír existuje hned několik kódů. Správné zařazení, tj. zvolení příslušného katalogového čísla, vždy záleží na tom, v jakém odvětví, oboru nebo technologickém procesu tento odpad vzniká. Nejčastěji se pro papír jako odpad používají tato dvě katalogová čísla: 150101 a 200101. První dvojčíslí v kódu představuje skupinu odpadů charakterizující obor či odvětví resp. technologický proces. Skupina 15 představuje mj. i odpadní obaly. V případě skupiny 20 se jedná o komunální odpady. Ve vyhlášce č. 93/2016 Sb., v § 5 odst. 3 je uvedeno, že odděleně sbíraný obalový odpad, včetně jeho směsí, se i v případě, že byl vytříděn z komunálního odpadu, zařazuje do podskupiny 15 01. Nevím, proč v minulosti zákonodárci do vyhlášky vložili konkrétně toto citované ustanovení, ale domnívám se, že důvodem byla praktická potřeba svozových firem sbírajících separovaný papír, aby mohly takový odpad převzít od firem i od občanů a zaevidovat pod stejným katalogovým číslem a to 150101.

Metodický návod MŽP

 Dne 11. června 2018 vydalo Ministerstvo životního prostředí metodický návod pro obce k zajištění jednotného plnění evidenčních a ohlašovacích povinností (https://www.inisoft.cz/novinky-z-legislativy/jak-vest-evidenci-odpadu-v-obcich). V tomto návodu je řešeno mj. i zařazování odpadů. Je zde uvedeno, že tříděný sběr využitelných složek obec zařadí do podskupiny 20 01 Katalogu odpadů a pouze samostatně odděleně sbíraný obalový odpad obec zařadí do podskupiny 15 01 Katalogu odpadů. Pokud tento návod chápu správně, pak odpadní papír, i když občanům vznikne z obalů, má být zařazen pod katalogové číslo 200101, protože jej odevzdává do systému tříděného sběru (papír, sklo, plast = barevné nádoby). Kód 150101 se tedy v evidenci obce vyskytovat prakticky nebude, protože samostatně oddělený sbíraný obalový odpad se v obcích realizuje jen velmi zřídka, pokud vůbec.

Co to tedy znamená?

Dle výše zmíněného návodu to tedy znamená, že svozové firmy, které realizují svoz tříděného (resp. separovaného odpadu) v obcích, evidují takový odpad v případě papíru pod kódem 200101. Pokud realizují svoz papíru u firem a jedná se o odpadní papír vzniklý z obalů, měl by být původcem zařazen pod katalogové číslo 150101, a takto i svozovou firmou zaevidován. Pokud by svozová firma chtěla realizovat svoz takového papíru od firem a obcí současně, pak by správně měla požádat příslušný úřad o souhlas k upuštění od třídění. Velkou komplikací pak může být množství papíru takto svezeného od firem 150101 a od obcí 200101. Musí se provádět rozpočítávání hmotnosti, protože se takto svezený odpad v praxi váží dohromady. A aby to evidenčně nebylo až tak jednoduché, musí svozová firma ve své evidenci provést tzv. předruhování, neboť zpracovatel odpadu, který provádí jeho následnou recyklaci, požaduje většinou, aby mu byl odpad předán pod jedním katalogovým číslem.

Firmy zapojené do systému obce

Jestliže to obecní systém umožňuje, pak se i podnikatelé mohou zapojit do obecního systému nakládání s odpady. To znamená, že jimi vyprodukované odpady z nevýrobní činnosti (živnostenské odpady podobné těm komunálním) mohou předávat do stejných nádob nebo na stejná místa, která obec určí pro své občany. V případě papíru pak původce zapojený do systému obce eviduje svou produkci pod katalogovým číslem 200101, pokud tento papír do systému obce předává. V evidenci uvádí kód nakládání A00 a AN3. Jako partnerský subjekt u kódu nakládání AN3 se v takovém případě vyplňuje IČO, IČP, název a adresa sídla této obce. Obec ve své evidenci ale neuvádí převzetí takového odpadu od zapojeného původce, nýbrž započítá produkci zapojených podnikatelských subjektů do té své (A00). Svozová firma rovněž neuvádí v takovém případě převzetí od konkrétního zapojeného podnikatelského subjektu, ale v evidenci vyplní převzetí pod kódem nakládání B00, katalogovým číslem 200101 a partnerem obce tj. IČO, IČP, název a adresa sídla obce. Aby nevznikl dojem, že se produkce takového odpadu započítává dvakrát, raději upřesňuji, že v případě podání hlášení za původce, který je zapojen do systému obce, musí být tato skutečnost v hlášení vyznačena a rovněž musí být ohlašovatelem uveden výčet odpadů, se kterými je do obecního systému zapojen. A toto všechno je systémově kontrolováno a křížově ověřováno v systému ISOH a na obecních úřadech obcí s rozšířenou působností, kde se všechna hlášení každoročně zpracovávají, kontrolují a ověřují.

Shrnutí

Výkladů, jak správně zařadit papír existuje několik. Já se v minulosti přikláněl k tomu, co je uvedeno v Katalogu odpadů. Přišlo mi to logické a zjednodušující. Pokud se může v obcích sbírat v separovaném odpadu na papír (modrá popelnice) obalový odpad i časopisy, noviny, letáky atp. dohromady, obce nemusejí žádat jako původci o upuštění od třídění, což je z mého pohledu naprosto správně a byla by to jen zbytečná administrativní zátěž, pak zařazení pod katalogové číslo 150101 jsem považoval za smysluplnější a to i proto, že se takový kód započítává do celkové produkce komunálního odpadu (viz https://www.mzp.cz/cz/indikatory_matematicke_vyjadreni_2017). Svozové firmy pak nemusely provádět složitá rozpočítávání s odpady svezenými od firem, které evidují papír stejně a nemusely provádět tzv. „předruhování.“ Po vzniku nového metodického návodu MŽP je to tedy aktuálně tak, že se papír z tříděného sběru vždy eviduje pod kódem 200101.Takto ho evidují i firmy zapojené do systému obce. Firmy, které produkují odpadový papír vzniklý z obalů, by měly i nadále používat kód 150101. Věřím, že s příchodem nového zákona o odpadech se tato situace jednou provždy jednoznačně vyřeší tak, aby na papír, který se třídí jak v obcích, tak ve firmách, bylo používáno jedno katalogové číslo. Do té doby můžeme svozovým firmám i zpracovatelům alespoň pomáhat pomocí našich softwarových nástrojů jako je např. SKLAD Odpadů 8, který mj. disponuje funkcemi na rozpočet svezeného množství na jednotlivá katalogová čísla s automatickým předruhováním.

Školní sběr papíru

Na závěr bych se ještě jednou rád vrátil k metodickému návodu MŽP. Obce, školy, ale i oprávněné osoby v něm najdou velmi dobře popsanou problematiku sběru papíru a dalších materiálově využitelných odpadů (sklo, plast) ve školách. MŽP doporučuje, aby škola (samostatný subjekt s IČO) takový odpad evidovala ve své odpadové evidenci, jakožto původce odpadu, jelikož se jedná o odpady vyprodukované jejími žáky a jejich rodiči při činnosti školy. Obec také může školu (samostatný subjekt s IČO) zahrnout do obecního systému nakládání s komunálními odpady a zřídit ve škole místo pro oddělené soustřeďování složek komunálního odpadu. Občané jsou obcí informováni o možnosti odkládat složky komunálního odpadu na určené místo ve škole. Potom obec je původcem odpadu a vede ho ve své odpadové evidenci (A00), to zároveň omezuje školu v prodeji tohoto odpadu. Tato varianta vyžaduje smluvní vztah mezi obcí a školou, proto MŽP předpokládá, že nebude školami využívána.

Petr Grusman
INISOFT s.r.o.

inzerce_SKLAD_svoz.png

 

Sdílejte tento článek: