485 102 698485 102 698

 

Centrum informací

Elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů je za dveřmi

Od 1. 1. 2018 má být zahájen plný provoz elektronického systému pro ohlašování přepravy nebezpečných odpadů tzv. SEPNO – Systém evidence přepravy nebezpečných odpadů. Tato informace byla zveřejněna v ISPOP – Integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností, jehož součástí je i systém SEPNO.

V říjnu 2017 byl v ISPOP vydán datový stan­dard, který popisuje formát, způsob přenosu a ohlašování údajů v elektronické podobě do systému SEPNO. Datový standard využijí vý­robci software, kteří budou chtít své produk­ty propojit se systémem SEPNO. Samotné SEPNO nabídne funkce i formuláře k ohlá­šení přepravy, k vytištění dokladů o přepravě nebezpečných odpadů i přehled o všech již zapsaných přepravách. Do nového systému SEPNO vstoupí ohlašovatel pod stejnými pří­stupovými údaji jako do systému ISPOP.

LEGISLATIVA A SEPNO

Ohlašovací povinnost má podle zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. odesilatel a to před zahájením přepravy. Tuto povinnost však za něj může splnit příjemce. Ten musí navíc do tří pracovních dnů od data ukon­čení přepravy potvrdit v systému SEPNO převzetí přepravovaných odpadů. Příjemce nepotřebuje k ohlášení přepravy za odesi­latele žádné speciální zmocnění, tak jako je tomu např. u odpadů prostřednictvím formuláře tzv. plné moci, protože mož­nost ohlásit za odesilatele vyplývá přímo ze zákona o odpadech. Dopravce musí být po dobu přepravy nebezpečných odpadů vybaven dokladem, který musí obsahovat všechny informace z tzv. Ohlašovacího listu. Tento list je definován přílohou č. 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady. Dopravce, odesilatel i příjemce musí doklady spojené s přepra­vou odpadů archivovat (evidovat) nejméně po dobu tří let. Za všechna ohlášená data do SEPNO zodpovídá ohlašovatel. To zna­mená ten, kdo přepravu do systému SEPNO zapsal (elektronicky zaslal). Každý záznam o přepravě však bude k dispozici odesilateli i příjemci bez ohledu na to, kdo přepravu ohlásil. Je ale důležité, že opravu údajů, na­příklad uvedení skutečného množství pře­pravovaných odpadů, může provést pouze ohlašovatel, a to do tří pracovních dnů od data ukončení přepravy. Ze zákona také vy­plývá povinnost zrušit ohlášenou přepravu, pokud není uskutečněná, a to do tří pra­covních dnů od ohlášeného data zahájení přepravy. Zrušit nerealizovanou přepravu může opět pouze ohlašovatel. Potvrzenou přepravu příjemcem již nebude možné ani opravit ani zrušit.

Pro usnadnění celého procesu ohlašová­ní přepravy nebezpečných odpadů je v le­gislativě stanoveno několik výjimek. Pře­prava se neohlašuje, pokud je odesilatelem občan a dále pokud nepřesáhne areál pro­vozovny. Při přepravě nebezpečných od­padů mobilním zařízením ke sběru odpadů musí být odesilatelem provozovatel tohoto zařízení. Z toho vyplývá, že pokud původce předá nebezpečné odpady takovému za­řízení přímo ve své provozovně, pak není odesilatelem, a tudíž se na něj nevztahují povinnosti k ohlašování přepravy nebez­pečných odpadů. Takový původce je pak pouze místem nakládky a uvádí se v pří­slušných kolonkách ohlašovacího listu.

ŠKOLENÍ A SOFTWARE

Pokud se vás týkají ohlašovací povinnosti k přepravě nebezpečných odpadů a do­mníváte se, že je tato problematika nároč­ná, využijte některého z námi nabízených školení, kde vám vše podrobně a přehledně vysvětlíme, ukážeme prakticky jak správně vyplnit ohlašovací listy z pohledu odesila­tele i příjemce, předvedeme vám vhodné nástroje k ohlašování přepravy nebezpeč­ných odpadů a zodpovíme Vám případné dotazy. Přehled všech námi pořádaných školení s možností elektronické objednáv­ky získáte na internetové adrese https:// www.inisoft.cz/skoleni.

Pro nové i stávající uživatele našich soft­warových produktů EVI 8SKLAD Odpadů 8 jsme připravili zcela nový modul OLPNO. Více informací o tomto modulu najdete na internetové adrese https://www.inisoft.cz/olpno.

PETR GRUSMAN,
INISOFT s. r. o.