Od 1. 1. 2018 má být zahájen plný provoz elektronického systému pro ohlašování přepravy nebezpečných odpadů tzv. SEPNO – Systém evidence přepravy nebezpečných odpadů. Tato informace byla zveřejněna v ISPOP – Integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností, jehož součástí je i systém SEPNO.
V říjnu 2017 byl v ISPOP vydán datový standard, který popisuje formát, způsob přenosu a ohlašování údajů v elektronické podobě do systému SEPNO. Datový standard využijí výrobci software, kteří budou chtít své produkty propojit se systémem SEPNO. Samotné SEPNO nabídne funkce i formuláře k ohlášení přepravy, k vytištění dokladů o přepravě nebezpečných odpadů i přehled o všech již zapsaných přepravách. Do nového systému SEPNO vstoupí ohlašovatel pod stejnými přístupovými údaji jako do systému ISPOP.
Ohlašovací povinnost má podle zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. odesilatel a to před zahájením přepravy. Tuto povinnost však za něj může splnit příjemce. Ten musí navíc do tří pracovních dnů od data ukončení přepravy potvrdit v systému SEPNO převzetí přepravovaných odpadů. Příjemce nepotřebuje k ohlášení přepravy za odesilatele žádné speciální zmocnění, tak jako je tomu např. u odpadů prostřednictvím formuláře tzv. plné moci, protože možnost ohlásit za odesilatele vyplývá přímo ze zákona o odpadech. Dopravce musí být po dobu přepravy nebezpečných odpadů vybaven dokladem, který musí obsahovat všechny informace z tzv. Ohlašovacího listu. Tento list je definován přílohou č. 26 vyhlášky č. 383/2001 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady. Dopravce, odesilatel i příjemce musí doklady spojené s přepravou odpadů archivovat (evidovat) nejméně po dobu tří let. Za všechna ohlášená data do SEPNO zodpovídá ohlašovatel. To znamená ten, kdo přepravu do systému SEPNO zapsal (elektronicky zaslal). Každý záznam o přepravě však bude k dispozici odesilateli i příjemci bez ohledu na to, kdo přepravu ohlásil. Je ale důležité, že opravu údajů, například uvedení skutečného množství přepravovaných odpadů, může provést pouze ohlašovatel, a to do tří pracovních dnů od data ukončení přepravy. Ze zákona také vyplývá povinnost zrušit ohlášenou přepravu, pokud není uskutečněná, a to do tří pracovních dnů od ohlášeného data zahájení přepravy. Zrušit nerealizovanou přepravu může opět pouze ohlašovatel. Potvrzenou přepravu příjemcem již nebude možné ani opravit ani zrušit.
Pro usnadnění celého procesu ohlašování přepravy nebezpečných odpadů je v legislativě stanoveno několik výjimek. Přeprava se neohlašuje, pokud je odesilatelem občan a dále pokud nepřesáhne areál provozovny. Při přepravě nebezpečných odpadů mobilním zařízením ke sběru odpadů musí být odesilatelem provozovatel tohoto zařízení. Z toho vyplývá, že pokud původce předá nebezpečné odpady takovému zařízení přímo ve své provozovně, pak není odesilatelem, a tudíž se na něj nevztahují povinnosti k ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Takový původce je pak pouze místem nakládky a uvádí se v příslušných kolonkách ohlašovacího listu.
Pokud se vás týkají ohlašovací povinnosti k přepravě nebezpečných odpadů a domníváte se, že je tato problematika náročná, využijte některého z námi nabízených školení, kde vám vše podrobně a přehledně vysvětlíme, ukážeme prakticky jak správně vyplnit ohlašovací listy z pohledu odesilatele i příjemce, předvedeme vám vhodné nástroje k ohlašování přepravy nebezpečných odpadů a zodpovíme Vám případné dotazy. Přehled všech námi pořádaných školení s možností elektronické objednávky získáte na internetové adrese https:// www.inisoft.cz/skoleni.
Pro nové i stávající uživatele našich softwarových produktů EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 jsme připravili zcela nový modul OLPNO. Více informací o tomto modulu najdete na internetové adrese https://www.inisoft.cz/olpno.
PETR GRUSMAN,
INISOFT s. r. o.