485 102 698485 102 698

 

Centrum informací

 

     Poradenství a inovace jsou činnosti, které v naší společnosti úzce souvisí. V tomto článku bych rád popsal synergii, která vzniká při práci našich poradců, softwarových analytiků, vývojářů i techniků.

     Společnost INISOFT s.r.o. vytváří přes 20 let specializovaný software v oblasti životního prostředí. Za tuto dobu se nám podařilo vyvinout oblíbený program EVI 8 na průběžnou evidenci odpadů a ohlašování do ISPOP, program SKLAD Odpadů pro oprávněné osoby (provozovatele skládek, spaloven, kompostáren, sběrných dvorů, kovošrotů, autovrakovišť, …), programy OBAL, OVZDUŠÍ, CHEMISTR, SVOZ a dále např. i systém SEPNO pro ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. Naše programy neustále zlepšujeme a snažíme se, aby poskytovaly uživatelům užitečné funkce a nástroje.

Poradenství

     Zhruba před osmi lety jsme se rozhodli, že naše služby rozšíříme o poradenství v oblasti životního prostředí. Byl to přirozený vývoj, protože mezi námi byla řada odborníků, specialistů nejen na odpadovou legislativu, což je pro analýzu a vývoj softwarových produktů nezbytné. Postupně jsme vybudovali samostatné oddělení poradenství, které se před více než rokem transformovalo do dceřiné společnosti INISOFT Consulting. Dnes umíme našim zákazníkům pomoci při nakládání s odpady, obaly, vodami, chemickými látkami a směsmi, v oblasti zákona o ochraně ovzduší, při posuzování vlivů na životní prostředí (EIA), v integrované prevenci znečišťování (IPPC), v prevenci závažných havárií – PZH i hodnocení rizik ekologické újmy. Pomoci umíme i se zavedením systémů ISO a poskytujeme služby interního auditora systému managementu kvality dle ČSN EN 9001:2016, systému environmentálního managementu dle normy ČSN EN ISO 14001:2016 a systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci dle normy ČSN ISO 45001:2018.

     Úlohou kolegů poradců je především dobře pochopit potřeby a procesy každého podniku nebo organizace, která si nás objedná. Pomocí nezávislého interního auditu nebo interního auditu EMS podle ISO 14001:2015 zjistíme slabá místa, možnosti ke zlepšení a případně i nesoulad s platnou legislativou. Na všechna zjištění pomáháme zákazníkům hledat řešení a to včetně postupné realizace. Mnohdy nebývá takovým řešením jen nová směrnice, aktualizace provozního řádu, ale i např. excelová tabulka propojená na databázi interního systému s automatizovaným výpočtem obalů uvedených na trh/do oběhu pro snadnější vyplnění čtvrtletních výkazů pro autorizovanou obalovou společnost EKO-KOM a.s., integrační nástroje propojující jednotlivé informační systémy, zakázkové úpravy v našem software nebo úprava stávajících procesů nastavených u zákazníka.

     Chci tím říci, že když identifikujeme složitý způsob práce, duplicitní činnost, přepisování stejných údajů do různých informačních systémů, legislativní nedostatky atp., snažíme se na to upozornit a ukázat cestu, o které víme, že v jiných společnostech efektivně funguje a je v souladu s příslušnými zákony. Tím, že naši poradci mohou využívat služeb softwarových inženýrů a naopak, umí tak navrhovat a poskytovat každému ucelená řešení a nikoliv jen prostá doporučení.

Sdílení zkušeností

     Abychom mohli naše poradenství stále efektivněji rozvíjet a zlepšovat se, snažíme se sdílet své zkušenosti s ostatními. Před několika lety jsme například začali iniciovat setkávání odborníků – ekologů z výrobních podniků v různých částech ČR. Cílem těchto setkávání bylo a je diskuze nad současnou i připravovanou environmentální legislativou, hledání řešení pro konkrétní případy a činnosti související s ochranou životního prostředí, dále hledání způsobů optimálního plnění jednotlivých povinností vyplývajících z příslušných zákonů a prováděcích vyhlášek. Nezapomínáme se vždy podívat i na ekonomické dopady konkrétních opatření a zaváděných procesů. Zjistili jsme, že tato setkávání mají celkově pozitivní vliv na vývoj ochrany životního prostředí v podnicích a samy o sobě představují velkou motivaci pro odpovědné pracovníky a i mé kolegy.

Inovace

     Jak jsem v úvodu tohoto článku napsal, inovace s poradenstvím velmi úzce souvisí. Svět kolem nás se mění, musíme reagovat na nové výzvy a změny, které neustále přicházejí. Nemyslím jen na ty legislativní, ale např. i na technologické a sociální. Obecně platí, že se prakticky neustále musíme přizpůsobovat chování, vzdělanosti, schopnostem i potřebám lidí, které zaměstnáváme nebo se kterými spolupracujeme. Proto je nutné všechny nastavené procesy v jakékoliv činnosti čas od času revidovat a případně inovovat. A právě o to se neustále snažíme a to nejen s našimi zákazníky.

Inovace v INISOFTu

     Inovacemi se prakticky nepřetržitě zabýváme i uvnitř naší společnosti. V minulosti jsme např. nekomunikovali s uživateli jinak, než osobně či telefonicky, popř. e-mailem. Dnes máme pro všechny zprovozněn helpdesk, což nám pomáhá k efektivnějšímu odpovídání na dotazy, ke sdílení dotazů a odpovědí v Centru informací tj. v on-line databázi (https://ci.inisoft.cz), kterou jsme pro tyto účely vytvořili. Nemusíme tak vícekrát odpovídat na stejné dotazy atp. Ke změnám u nás došlo i v řízení vývoje jednotlivých programů a sdílení dokumentů a informací. Dříve jsme všechny soubory a vzájemnou komunikaci ukládali na sdílené disky a to buď přímo na naše počítače, nebo na on-line uložiště (GDRIVE, DROPBOX, ONEDRIVE …). Dnes používáme celofiremní on-line systém, ve kterém můžeme dokumenty vytvářet, vkládat, sdílet, vyhledávat napříč jednotlivými prostory fulltextově a můžeme se tak k nim dostat odkudkoliv a kdykoliv.

Inovace a chytrý svoz odpadů

     V letošním roce jsme rovněž dokončili inovace programu SKLAD Odpadů ve smyslu propojení s komplexním informačním systémem od společnosti ELTE GPS. Toto propojení, které dodáváme pod jednoduchou značkou SVOZ Odpadů (https://www.inisoft.cz/svoz), umožňuje provozovatelům zařízení ke svozu odpadů, městům, obcím, dopravním společnostem atp. snadno a chytře nastavit evidenci, plánování, identifikaci nádob, kontejnerů a řízení všech souvisejících procesů. Náš partner ELTE GPS se touto problematikou zabývá mnoho let a po celé Evropě jeho řešení funguje. Kromě software pro plánování a řízení svozu (online aplikace SEPAN, mobilní aplikace SMOK, …), který jsme naučili česky, ELTE GPS vyrábí a dodává hardware resp. telemetrická zařízení (RFID čipy, snímače, řídící jednotky, senzory, statické i dynamické váhy, …). V programu SKLAD Odpadů, který automatizovaně přebírá údaje o realizaci všech služeb souvisejících se svozem odpadů včetně hmotnosti vyvezených nádob, se následně provádí fakturace a vytváří průběžná evidence odpadů. Společně s ELTE GPS tak nyní umíme dodat každému chytré a optimální nástroje pro monitoring svozu a přesnou evidenci odpadů.

Software ENVITA

     A nesmím zapomenout ani na technologické inovace ve vývoji našich softwarových produktů. Již před několika lety jsme zahájili práce na zcela novém programu v prostředí  .NET a MS SQL, který by měl s příchodem nové legislativy v odpadovém hospodářství nahradit stávající program EVI 8. Jmenuje se ENVITA a pro uživatele by měl představovat mnoho nových možností nejen k plnění evidenčních a ohlašovacích povinností v budoucnu, ale i snazší práci při vytváření samotné evidence díky integrace s MS Excel.

     Aktuálně již dochází k jeho testování, sbíráme připomínky a náměty právě od našich poradců, partnerů, ale i od současných uživatelů programu EVI 8. Pevně věříme, že náš nový program ENVITA bude pro uživatele představovat celou řadu inovací a optimalizaci stávající práce, což je naším cílem.

 

Spolupráce s TUL

     Ve smyslu inovací jsme se rozhodli být partneři Technické univerzity v Liberci (TUL). Naše spolupráce má výsledky v podobě několika hotových projektů přímo se studenty. Tyto projekty by v budoucnu mohly taktéž pomáhat našim uživatelům. Po jejich implementaci do nového programu ENVITA budou např. moci uživatelé nejen našeho software sdílet mezi sebou mnoho informací o odpadech, snadno tak elektronicky komunikovat a tím bychom chtěli přispět k větší automatizaci procesů, ke snížení administrativní zátěže při plnění evidenčních a ohlašovacích povinností a rovněž pomoci se zaváděním oběhového hospodářství.

Poradenství i pro Vás

     Pokud Vás informace v tomto článku něčím zaujaly, jsme za to rádi. Není pravidlem, že se při podnikání nalezne tolik synergie, jako se to stalo v naší společnosti. Jestliže patříte mezi uživatele programu EVI 8 a chtěli byste nám zaslat své postřehy či náměty pro jeho inovaci, využijte prosím za tímto účelem formulář umístěný na internetových stránkách https://www.inisoft.cz/kontakt, nebo nám napište či zatelefonujte. Děkujeme a přejeme vám mnoho úspěchů.

Petr Grusman,
INISOFT s.r.o.

Sdílejte tento článek: