485 102 698485 102 698

 

Centrum informací

O našem novém chytrém a komplexním řešení svozu odpadů, jste již možná četli v některém z minulých článků. Ve zkratce si pouze připomeňme, co vše naše řešení zahrnuje. Náš produkt SVOZ Odpadů je založený na propojení programu SKLAD Odpadů 8 a systémů od společnosti ELTE GPS. Pro realizaci svozu odpadů jsou velmi důležité kompatibilní technologie (ČIPY, GPS, SENZORY, VÁHY, SOFTWARE). Jedná se tedy o dostupný komplexní nástroj, který v sobě zahrnuje dodání všech potřebných technologií i softwarových systémů. Velkou a pro nás velmi důležitou novinkou je, že začátkem července byly úspěšně realizovány hned dvě instalace našeho systému v Technických službách Lipník nad Bečvou a v Technických službách Moravské Budějovice, které si v tomto článku přiblížíme.

 

Variabilita při instalaci telemetrických zařízení


V Lipníku nad Bečvou proběhla instalace na 2 svozová vozidla značky Volvo s vyklápěči od společnosti Terberg Rosroca. Jednalo se o standardní postup, který zahrnoval instalaci 2 nízkofrekvenčních antén pro načítání FDX čipů ve tvaru „puku“, umístěných v ISO otvoru pod límcem plastových nádob, doplněných o další 2 vysokofrekvenční antény, které slouží pro identifikaci pozinkovaných nádob vybavených nýtovacími HDX čipy.

 

Jak můžeme vidět, antény v tomto případě nahrazují některé části vyklápěče pro uchycení nádob. Díky tomuto kroku dochází k přímému kontaktu antény a čipu, což dává jistotu, že došlo k načtení pouze svezené popelnice.


V Moravských Budějovicích se oproti Lipníku jednalo o méně tradiční instalaci. Z důvodů vybavení 240l plastových popelnic již z výroby HDX čipy a požadavkem zákazníka nezasahovat do konstrukce vyklápěče, musely být vrchní antény umístěny až za „zub“, který slouží pro nasazení popelnice. Použit byl tedy takzvaný HDX standard, kdy horní i spodní antény fungují na stejné technologii.

 

Na funkčnost celého systému tato odlišná instalace nemá žádný vliv a je tedy možnost provést implementaci systému i tímto způsobem. Jediným na první pohled viditelným rozdílem je pak pouze vybavení vozidla další čtečkou RFID čipů.

 

Všechny antény jsou připojeny ke komunikační jednotce GPS/GSM, která je dále propojená s PDA terminálem v kabině řidiče, ve kterém se schází všechny informace z instalovaných senzorů, které jsou poté odesílány online do webové aplikace SEPAN. Přes tento terminál může řidič komunikovat s centrálou a slouží také jako navigace od nádoby k nádobě.

 

V rámci obou instalací byly vyklápěče dále vybaveny senzorem zaznamenávajícím jeho aktivaci, díky tomu je poté vidět, kolikrát a na jakém místě docházelo k jednotlivým výsypům a také senzorem otevření břicha, který umožňuje zaznamenat výsyp odpadu na koncové stanici. Nedílnou součástí celého systému je již v základu také zařízení pro opticko-akustickou signalizaci, které upozorňuje, zda byla nádoba načtena či nikoliv a zda byla součástí dané svozové trasy.

 

Důležitá data pro efektivní svoz odpadů

Jak již bylo řečeno veškerá data ze senzorů a antén jsou pomocí GPS/GSM jednotky, vybavené datovou SIM kartou, odesílána online v reálném čase na server a následně zobrazena ve webové aplikaci SEPAN. Na základě těchto dat se poté dají generovat různé reporty a zprávy z realizovaných svozových tras, jako například výpis jednotlivých stanovišť, kde došlo k identifikaci očipované nádoby i s vizualizací každého místa na mapě, report zobrazující aktivitu vyklápěče a mnoho dalších.

Tyto reporty a jejich vizualizace na mapě mohou být různě porovnávány a lze tak na jejich základě odhalit  případné nesrovnalosti při realizaci svozové trasy.

Report z realizované svozové trasy

 

SEPAN má ale vedle vytváření nejrůznějších zpráv a sledování vozidel v reálném čase mnohá další využití. Lze vytvářet harmonogramy svozů na základě frekvence, druhů odpadů, množství popelnic atd. Díky tomu je možné plánovat svozy na delší časový úsek bez potřeby zadávání každého dne individuálně. Další funkcionalitou je poté i možnost optimalizování tras, což umožňuje naplánování takové trasy, aby byly efektivně využity všechny vozy. Při vytváření se bere v potaz kapacita (objem) nástaveb vozidel i popelnic, frekvence jejich svozů, druh odpadu atd. Terminál řidiče následně plánuje trasu buď nejrychlejší, nebo nejkratší. Další možnost je také vybrání trasy z historie, která už byla realizována v minulosti jiným vozidlem.

 

Sledování naplněnosti kontejnerů typu zvon a lokalizace VOK

V Moravských Budějovicích nezůstalo pouze u čipování 240l popelnic a instalace zařízení na svozová vozidla. V rámci implementace svozového řešení byl vybaven senzorem lokalizace kontejneru i jeden velkoobjemový kontejner, což umožňuje sledovat jeho pozici a dostávat upozornění v případě nepovolené manipulace.

Dále byl vybaven jeden kontejner typu zvon senzorem, který hlásí jeho pozici, naplněnost za pomocí dvou ultrazvukových čidel a díky dalším senzorům také zda nebyl převržen nebo v něm nehoří. Při každé z těchto událostí nebo při překročení stanoveného procenta naplnění odešle senzor upozornění.

 

Propojení s programy od INISOFTu

Dalším krokem a tím, čím se náš systém odlišuje od všech ostatních a dává nám tak možnost označovat ho jako jediné opravdu komplexní řešení svozu odpadu, je následné propojení s naším provozním softwarem SKLAD Odpadů 8 a evidenčním EVI 8. Data z webové aplikace SEPAN slouží v našem programu pro automatické generování svozové příjemky, která v sobě obsahuje informace o jednotlivých svezených nádobách v příslušné svozové trase. S těmito daty se dá dále pracovat ať pro potřeby fakturace, či jako podklady pro různé motivační systémy pro občany. Celý proces může být zakončen přenesením dat do softwaru EVI 8, odkud se dá poté jednoduše odeslat roční hlášení pro MŽP do ISPOP.

Ing. Petr Karásek
INISOFT s.r.o.

Další informace o komplexním řešení SVOZu od INISOFTu:

 

 

Sdílejte tento článek: